Resultaten voor subsidie kunst en cultuur afschaffen

subsidie kunst en cultuur afschaffen
lijstenmakerij
Kunst en subsidie: weg met het gepolder De Groene Amsterdammer.
Kunst en subsidie: weg met het gepolder. Bij de uitreiking van zijn Amsterdamprijzen zei Andries Mulder, directeur van het Amsterdams Fonds voor de Kunst, dat de relatie tussen overheid en cultuur sterk aan het veranderen is. Het wordt tijd dat subsidieverstrekkers én ontvangers zich daarop bezinnen.
adidas boksschoenen
Bezuinigen op kunst, waarom niet? Zuiderlucht.
Kunst en vormgeving lopen het gevaar te worden teruggebracht tot blockbusters van een topkunstenaar en een topontwerper, conform de eisen van de markt. Binnen elk systeem zijn bezuinigingen mogelijk, maar laten we de kernopdracht het bemiddelen tussen kunst en publiek, kritische reflectie ven en een ervaring van schoonheid bieden niet met het badwater weggooien. directeur Marres en NAiM Bureau Europa Maastricht. Eigenlijk is het verbazingwekkend hoe conservatief de kunstwereld is. We denken graag dat we radicaal en vooruitstrevend zijn, maar als het om inleveren van subsidie gaat, zijn we nog conservatiever dan de Haagse politiek. Ik denk dat het geen kwaad kan om het subsidiestelsel tegen het licht te houden en een antwoord geven op de vraag wat we terug willen geven voor het geld dat de Nederlandse overheid in cultuur steekt.
preventieassistente
Opinie: Dit zijn de juiste argumenten om cultuursubsidies te verdedigen opinie De Morgen. Plus. Plus. Plus. Plus. Plus. Plus. Plus. Plus. Plus. Plus. Plus. Plus. Plus. Plus. Plus. Plus. Plus. Plus. Pl
Goedkope opinies en kostbare feiten over kunst en cultuur. Peter de Caluwe verwijst in zijn stuk naar het motto van mijn blog: opinion are cheap, facts are expensive. Zo stelt hij dat elke gesubsidieerde euro voor een instelling als de Munt 36, euro economische return oplevert. Ook stelt hij dat de" subsidie voor alles wat met cultuur gerelateerd is binnen het volledige federale domein gemeenschappen én regio's' samen de individuele burger pakweg tussen de 30 à 40 euro per jaar kost.
taxi arnhem
De grootste drogredenen om kunstsubsidies te schrappen Robbert van Heuven, Kritiek en Reflectie. Separator image. Back to top arrow.
Daaruit blijkt dat er flink geschrapt wordt op de cultuursubsidies, oplopend tot structureel 200 miljoen euro in 2015. Op nieuwsites lopen de reactieboxjes alweer vol met allerhande voorspelbare reacties als: Frans Bauer kan het ook zonder subsidie, kunst is alleen voor rijken dus waarom betaal ik er aan mee en andere onzin. Zulke opmerkingen noch de aangekondigde bezuinigingen zijn gebaseerd op cijfermatige onderbouwing of op kennis van de sector. Natuurlijk moeten we discussiëren over het waarom van kunstsubsidies, maar dan wel graag op basis van feiten, in plaats van via de onderbuik, makkelijke oneliners of symboolpolitiek. Daarom: de zes grootste drogredenen op een rij en waarom ze onzin zijn. Als we 18 miljard moeten bezuinigen, mag kunst en cultuur niet buiten schot blijven. In principe is dat een terechte opmerking. Als er heroverwegingen nodig zijn, dan moeten alle opties open blijven. Maar dat moet je dan wel even in perspectief zien. De optie van het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek is door de onderhandelende partijen alweer bij het grofvuil gezet, terwijl die bezuinigingspost minstens 11 miljard op zou leveren.
Vuile Dieve! Een pleidooi voor het afschaffen van kunstsubsidies, deel 1 MeerVrijheid.
Het ongetwijfeld meestgehoorde argument is dat zonder subsidies alle kunst en cultuuruitingen zouden zijn overgeleverd aan de dictatuur van de vrije markt, hetgeen desastreus zou zijn voor de kwaliteit en pluriformiteit van de kunst en cultuur in ons land. Dit is een argument dat je ook veel hoort in de discussies over het mediastelsel. De publieke omroepen moeten blijven, omdat er anders alleen nog maar commerciële organisaties overblijven, die inferieure producten afleveren. Dit argument heeft mij nooit erg kunnen overtuigen. In een vrije samenleving wordt niemand gedwongen om commercie te laten prevaleren boven andere waarden, zoals kwaliteit en integriteit. Dat blijkt ook uit de praktijk van ons dagelijkse leven. Er vinden in onze kapitalistische maatschappij allerlei niet-gesubsidieerde activiteiten plaats waarbij geld verdienen niet voorop staat. We hebben een pluriforme, redelijk goede en voor het overgrote deel niet-gesubsidieerde pers. Populaire muziek, een van de meest dynamische cultuuruitingen in de kapitalistische maatschappij, is voor 99% niet-gesubsidieerd. Aan het overgrote deel van de stapels romans en andere boeken die ieder jaar uitkomen komt geen cent subsidie te pas.
Scholieren.com.
Weg met de kunstsubsidie ThePostOnline.
Het enige dat de overheid met deze subsidie doet is het in stand houden van kwaliteitsloze troep: kunst omdat het moet. Jasper Mooren woont werkt in Zwitserland en verbaast zich regelmatig over het gemak waarmee Nederland gratis geld uitdeelt aan een deel van haar burgers.
De grootste drogredenen om op kunstsubsidies te bezuinigen Joop.
Zoals de auteur al aangaf gaat het voor een belangrijk deel om amateurkunst, waarvan de beoefenaars zelf meer bijdragen dan er aan subsidie naar toe gaat, om muziekonderwijs en bibliotheken. En de auteur geeft ook mooi aan dat het schrappen van subsidies ook individuen en bedrijven zal treffen die geen kunst maken, zoals communicatie, horeca, transport en schoonmaak. Als je cultureel landschap geheel aan de vrije markt overlaat kun je het net zo goed meteen afschaffen. De waarde van kunst en cultuur zit niet alleen in de economische opbrengst, er is ook nog zoiets als de kwaliteit van een leefomgeving.